poniedziałek, 14 lipca 2008

Uitgezonderd

Magiczne słowo "uitgezonderd" jest kluczem do zrozumienia mojego zachwytu nad rowerową Holandią. Oznacza ono "nie dotyczy" i występuje pod znaczną częścią znaków drogowych, jak zakaz wjazdu, zakaz/nakaz skrętu, droga jednokierunkowa itp. Centrum miasta jak to zwykle bywa jest plątniną jednokierunkowych uliczek, jednak stawiane tam znaki nie dotyczą (moto)rowerzystów. Ba, bardzo często sygnalizacja świetlna ma napis "wolny przejazd dla rowerzysty skręcającego w prawo".
Rowerzysta jest tu świętą krową mającą zawsze pierwszeństwo. Zauważyłem, że jadąc do pracy odcinek ok. 7 km, zatrzymuję się rzadziej niż co kilometr! Po prostu jadę - i praktycznie poza skrętami w lewo mam zawsze pierwszeństwo i nie zatrzymuję się nigdzie. Rowerzyści są bardzo rozpieszczani w Holandii. Jednak ma to mimo wszystko swą negatywną stronę. Skoro 60% znaków nie dotyczy rowerzystów, to można się łatwo przyzwyczaić także do nieprzestrzegania tych 40%. I dlatego powszechny na ulicach jest widok rowerów jadących pod prąd, czy na czerwonym świetle. Jednak o dziwo nie widziałem tu żadnego poważnego wypadku.
Jeszcze mała dygresja językowa - wspominałem, że niderlandzki jest stosunkowo podobny do niemieckiego i angielskiego, jednak dość często tu występujący przedrostek "uit" z niczym mi się nie kojarzył, aż zacząłem się uczyć wymowy. Otóż "uit" wymawia się "aut" i od razu nasuwa się słuszne skojarzenie z angielskim przedrostkiem "out". Jako ciekawostkę podam na koniec, że samo niderlandzkie słowo "ui" oznacza... cebulę i wymawia się je "au" :)

2 komentarze:

ABily pisze...

w zeszlym miesiącu swieta krowa jechala na zakupy, wjechala pieknie na rondko sygnalizujac za wczasu zamiar skręcania i co??ano chyba nie byla wystarczajaca swięta bo cham o malo jej nie zabił, bo wcale jej nie przepuścił, wręcz dodal gazu...a drugi samochód tak samo,to bylo by na tyle z poczucia świętości

fio pisze...

no wlasnie tej cebuli i jej przeglosow to niestety zaden Polak poprawnie raczej nigdy nie wymowi...po cebuli cie poznaja ;-)