wtorek, 8 lutego 2011

Ciekawy znak drogowy

Zdjęcie po lewej jest dla mnie przykładem dość wysublimowanego poczucia humoru Holendrów, choć może źle je odbieram. Napis brzmi: Uwaga [znak] Więc: skręt w lewo zabroniony. Takie znaki pojawiają się w takich miejscach, gdzie aż kusi, żeby skręcić w lewo. Zauważyłem, że tu jest tendencja do podkreślania i mnożenia znaków, żeby tak naprawdę zadziałały. W pewnym miejscu, gdzie kończy się autostrada i przechodzi w normalną drogę, widziałem kilka pod rząd ograniczeń prędkości do 50 km/h, tak jakby jedno nie zadziałało :)
Pod znakiem jest magiczna tabliczka uitgezonderd, o której już kiedyś pisałem. Oznacza to nie dotyczy i taka tabliczka znajduje tu się pod dosłownie wszystkimi znakami dotyczącymi zakazu i nakazu jazdy czy skrętu. Nie trzeba malować osobnych pasów na jezdni, nie trzeba budować kontrapasów, czy używać jeszcze innych wymyślnych i drogich rozwiązań, wystarczy taka jedna prosta tabliczka pod każdym prawie znakiem, żeby zamienić miasto w raj dla rowerów i znacznie ograniczyć ruch samochodowy, a co za tym idzie korki, hałas i zanieczyszczenie środowiska. To takie proste.

2 komentarze:

Iwona! pisze...

Hej, świetna strona.
Mieszkam od pół roku w Holandii i trafilam tu szukając o deltawerken i innych ważnych rzeczach w nl.

Mam prośbę, mieszkam w prov. Grioningen choć na pograniczu Drenthe i nie za bardzo jest tu co zwiedzić. Może coś doradzisz?

Gregor pisze...

Akurat w tamtą część Holandii nie zapuszczałem się. Wiem, że w Drenthe są słynne megalityczne grobowce
Najbliżej Groningen byłem we Franeken
Bardzo polecam wyspy zachodnio fryzyjskie, niektóre z nich są niesamowite!

Holandia jest tak mała, że 2h pociągiem zajmie Ci podjechanie do Amsterdamu :)